יום רביעי, 22 באפריל 2015

איכא דרכא אחריתא!!

13/12/14

איכא דרכא אחריתא• דמוקרטיה וייצוג היררכי הם הם אבני היסוד לבניית עולם התורה

מרדכי אדלר, יו"ר עמותת יששכר וזבולון ומיוזמי הקמת תנועה חרדית חברתית • בטור אישי הוא מסביר על חיוניות של דמוקרטיה בציבור החרדי

"רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר: אסור לבצוע (להתפשר), וכל הבוצע - הרי זה חוטא, וכל המברך את הבוצע - הרי זה מנאץ. ועל זה נאמר (תהלים י ג) "בוצע ברך נאץ ה'"; אלא יקוב הדין את ההר, שנאמר (דברים א יז) "כי המשפט לאלהים הוא"; וכן משה היה אומר: יקוב הדין את ההר; אבל אהרן אוהב שלום ורודף שלום ומשים שלום בין אדם לחבירו , שנאמר (מלאכי ב ו) תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון" (תלמוד בבלי, סנהדרין ו, ע"ב).
והדברים מדהימים הם! גדול הדור, מנהיגם של עם ישראל, שעליו אמר הקב"ה (במדבר יב ז), "בכל-ביתי, נאמן הוא" אומר דבר אחד ואהרון אחיו חולק עליו ומציג דרך שונה? (במאמר מוסגר – האם זה המקום היחיד שמשה רבינו צוטט?)
ידועה המחלוקת (זבחים קטז א) אם יתרו בא קודם מתן תורה כסדר הפרשיות או לאחריו כשהמפרשים הסוברים שהוא בא לאחריו מסבירים הופעת הסיפור לפני מתן תורה ב"אין מוקדם ומאוחר בתורה" והנתיבות שלום מקשה שגם אם אין מוקדם ומאוחר בתורה, עדיין יש להסביר למה התורה מקמה פרשה זאת דווקא לפני מתן תורה? והוא מסביר שהתנאי היחיד שבלעדיו אין לקבלת התורה הוא שעם ישראל יהיה באחדות מלאה כמו שכתוב "ויחן שם ישראל" כאיש אחד בלב אחד. וידוע (עי' ח׳ מהר״ן, ח״א, ד-ח) שגדול הדור, צדיק הדור יונק תורה מהמקור העליון והוא מניק לכלל ישראל. אבל כמו ששורש העץ מפזר את המים דרך הענפים, תת-ענפים, תת תת-ענפים עד שמגיעים לעלה בקצה העץ, כן הדבר בעם ישראל שיש צורך שהגדול בישראל יעביר את התורה דרך שרי אלפים, שרי מאות ושרי עשרות עד שהתורה מגיעה ליהודי הקטן בקצה המחנה.
ועדיין לא ברור עניין האחדות הנובעת ממינוי היררכיית השרים?
ועי' בנצי"ב (הרחב דבר) שמסביר הגמ' דלעיל לפי ההלכה שאסור להתפשר ברגע שהדיין יודע לאן הדין נוטה. ממילא, אצל משה רבינו היה מספיק שיבואו לפניו ויפתחו בטענותיהם וכבר היה יודע את הדין (וכפי שהסברנו – שהוא היה הכי קרוב למקור היניקה) ולא הייתה אפשרות להתפשר בין הצדדים. לעומת זאת, שאר הדיינים כמו אהרון והשרים האחרים לא היו יודעים לאן הדין נוטה כ"כ מהר והיו יכולים עדיין לפשר עדיין בין הצדדים. ועכשיו ברור למה יתרו מסיים את דבריו, "אם את הדבר הזה תעשה.......וגם כל העם הזה על מקומו יבוא בשלום".
ואם נוסיף לזה דברי הרש"ר הירש ש"כל האנשים שעתידים היו להתמנות הוצעו על ידי העם עצמו ומשה רק אישר ומינה אותם" אז באמת מובן איך מינוי דיינים מתוך העם, על ידי העם, עבור העם, יכול להוסיף אחדות לעם ישראל.
היסודות הללו, שיש צורך באחדות בעם כדי לקבל את התורה, וכשנותנים לעם את האפשרות לבחור נציגיה יש יותר סיכוי להגיע לאחדות, ומעל כל זה, ההבנה שגדולי ישראל פוסקים על פי דין אבל אין כאן סתירה למידת אהרון "אוהב שלום ורודף שלום" נלמדים כולם מפרשת יתרו, ולכן גם אם פרשת יתרו קרתה לאחר מתן תורה, מקומה היא לפני מתן תורה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה