יום שני, 20 באפריל 2015

בשר הנעשה על טהרת הקודש והמו"מ הקואליציוני


איזה סייעתא דשמיא יש לנו כשמתרחשים אירועים שונים במשך השבוע וכשמגיע שבת, מנוחה ושלווה מעיינים בספרים הקדושים ומוצאים שבתוך הפרשה עצמה ישנה התייחסות מדוייקת לאירועים הנ"ל.
וכן השבוע, התפרסם מסמך דרישות של איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים, מה שגרם לי מועקה גדולה ואיים להרוס לי את כל מנוחת השבת עד שמצאתי את דברי הנצי"ב (מקים עולם הישיבות הליטאיות) זצ"ל על הפסוק (ויקרא ו', י"א) "כל אשר יגע בהם יקדש". כנראה המצב בעולם החרדי בזמנו לא היה שונה בהרבה מהיום.
הנצי"ב מסביר שיש שלושה סוגי מאכלים: קודש, חולין ו"נעשה על טהרת הקודש" (להלן: "נעטה"ק). לבשר קודש יש יתרון מעל בשר חולין שיש מצווה באכילתו וחיסרון ממנו שאם בשר קודש נטמא, אסור באכילתו. מה שאין כן בשר חולין, אין כל מצווה באכילתו וגם אם הוא נטמא, אפשר לאכול אותו. לעומתם, בשר הנטעה"ק אין לו כל יתרון – אין כל מצווה באכילתו, אבל חיסרון יש לו שאם נטמא, אסור לאכול אותו.
כן הוא הדבר ביהודים: יש יהודים קדושים, תלמידי חכמים, צדיקים, חרדים לדבר ה' שלעומת הפשוטי עם (חולין) יש להם יתרון שאם הם הולכים בדרך התורה, בדרך הישרה ועושים נחת רוח לבוראם אז יש מצווה באכילתם, והכוונה בקרבה אליהם, בפרנסתם ובהחזקתם. ואם הם סוטים מדרך התורה – נכון, מדובר באותם אנשים קדושים, אז יש חילול ה' גדול. אבל אנשים פשוטים, קרי "חולין", אמנם אין להם קדושה גדולה, ואין מצווה באכילתם, אבל גם אין כל סיכון במעשיהם.
ומחדש הנצי"ב שיש קטגוריה שלישית: אלו העסקנים, הגבאים, הנחזים כחרדים לדבר ה' והדומים לבשר הנטעה"ק. כמו בשר נטעה"ק אין להם כל יתרון, הם לא קדושים, אין כל מצווה באכילתם אבל חיסרון גדול יש להם שהם יכולים לגרום במעשיהם לחילול ה' גדול.
ובחזרה לדרישות של איגוד מנהלי המוסדות. להפתעתי הרבתי, מתברר שמדובר בעמותה אמיתית שהוקמה ב2001 ע"י חיים שבתי זאבי, אברהם פרידמן, מאיר דוד שכטר, מנחם מנדל איזנברגר, צבי אליעזר רוט, ראובן ברייש, אלימלך בלוי ויהודה מלמד. כנראה מאז הקמתה התחלפו ו/או התווספו חבריה כי חתום על המסמך שמות אחרים כמו ש. ברילנט וי. וירז'בינסקי. מחיפוש באינטרנט, מתברר שיש מנכ"ל איתן עוזרי, ואפילו יש עוד שני איגודים נוספים, איגוד הישיבות הגבוהות ואיגוד הכוללים. מי האנשים האלו ומי הסמיך אותם לדבר בשם כל הישיבות, בשם כל הכוללים ומה ההבדל בין שלושת הארגונים? לא יודע וגם לא כל כך חשוב לעניינינו.
במכתב הדרישות לח"כים החרדים והמסוייג "לדעתם, רצונם והסכמתם של גדולי ישראל שליט"א" והמשתמע שעצם כתיבת המכתב וגיבוש הדרישות ואף פירסומן ברבים אינה לדעתם, רצונם והסכמתם של גדולי ישראל שליט"א, וצע"ג בזה וה' יאיר עיניי. אבל לגופו של עניין ודרישות, ישנן דרישות שמצטיירות לא טוב בלשון המעטה. האם מישהו העלה על ליבו את האפשרות שמסמך זה ידלוף לתקשורת? האם למישהו שם איכפת בכלל?
רק בסעיף הראשון, תחת הכותרת הבומבסטית של "חוק שוויון בנטל" אנו מוצאים שיש לסדר ענייני החופש בחנוכה. שיוויון בנטל=חופשת חנוכה? מיליון יהודים כואבים יצאו להפגין נגד חוק שיוויון הנטל כדי לסדר ענייני חופשת החנוכה?? לאחר מכן, יש כל מיני דרישות כספיות המבקשות להשיב ו/או לשפר את המצב הכלכלי של הישיבות והכוללים שייתכן שהן לגיטימיות מצד עצמן אבל ספק רב אם זה מה שחשוב לכלל ישראל בשלב זה של המו"מ. גולת הכותרת כמובן היא הדרישה לבטל הצורך בנגישות לנכים לכוללים וישיבות דווקא! ב"ה אצלינו אין נכים ומוגבלים שנפשם חשקן בתורה.
לאחר קריאת דברי הנצי"ב נרגעתי. אז כשיצא לאחר מכן מכתב דרישות מאת ראשי הערים החרדיות לא התעצבנתי כלל http://www.kikar.co.il/167399.html . אשרי דבריו!

מרדכי אדלר




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה