יום ראשון, 2 בפברואר 2014

מי יהיה ה"שר בנט" החרדי? תרומה, תשע"ד

השבוע אירעו שני אירועים אוויליים שלכארה אינם קשורים זה לזה, אבל יש בהם מן הדמיון.
ראש ממשלת ישראל נתניהו הודיע שישנה אפשרות שיישארו 250,000 מתיישבים תחת שלטון ערבי במסגרת הסדרי שלום. השר נפתלי בנט הגיב שמדובר ב"אובדן עשתונות ערכי" וכמובן התנצל בהמשך שלא הייתה כוונתו לגופו של אדם.
אירוע נוסף, פחות מתוקשר הייתה תאונת הדרכים שבה היו מעורבים חמישה בחורי ישיבה מ"עטרת ישראל, ששכרו רכב באמצע הזמן, כנראה ללא ידיעת רבניהם והוריהם ונסעו לחופשה באילת. תגובה מכל גורם שהוא טרם התקבלה.
"ויקחו לי תרומה", "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" ואומר הלב אליהו שאלו שתי המצוות הבלעדיות שחייבות להיעשות לשמה בניגוד למאמר חז"ל "לעולם יעסוק אדם בתורה ומצוות שמתוך שלא לשמה בא לשמה. והסיבה היא שמטרת שתי מצוות הללו היא להשרות את השכינה בינינו, ומבלי עשייתן לשמה אין כל ערך במעשה מצווה עצמו.
והוא ממשיך שכל אדם הוא מקדש מעט וחובה עלינו להכין את עצמנו להשראת השכינה בתוכנו ואת זה עושים על ידי תיקון המידות (בשם ר' חיים ויטאל) כידוע שדרך ארץ קדמה לתורה. ואת המידות הללו, הדרך ארץ, אינו מיוחד ליהודים שלומדים תורה אלא גם הגויים מחוייבים בהן. ועל ידי זה הוא מסביר למה אלימלך שהקדים לאברהם שאלות אודות אשתו מחוייב מיתה. וגם אנשי שכם שעל אף שהם לא חטפו ולא אנסו את דינה היו מחוייבים מיתה כי הם ראו את האכזריות, ראו את הריקבון ולא מחו.
ודבר זה ידוע בעולם הפיליסופי כ"עליונות מוסרית" "moral superiority". ובלי זה אין תורה. והלב אליהו כותב, "תלמיד חכם שאין בו דעת, נבילה טובה הימנו" ו"דעת... היינו דרך ארץ", שנבילה אינה אשמה במצבה, אבל תלמיד חכם היה צריך לתקן את מידותיו ולכן הוא אפילו יותר גרוע מנבילה.
השארת 250,000 יהודים תחת שלטון ערבי הינה אובדן העליונות המוסרית וטוב שהשר בנט מחה מייד וקטע הרעיון עוד באיבו.
חמישה בחורים שוכרים רכב באמצע הזמן לנסוע לאילת הינו גם כן אובדון העליונות המוסרית ומצביע על ריקבון הפשה בתוכינו. האם לא ראוי שתהיה מחאה?

בברכת שבוע טוב!
מרדכי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה