יום שישי, 7 בפברואר 2014

במורם מהעם, עבור העם - תצוה, תשע"ד

כתוב בפרשה, "ואתה הקרב אליך אהרן אחיך ואת בניו אתו מתוך בני ישראל לכהנו לי" (שמות כ"ח, א') ואומר הקדושת לוי שכמו שהקב"ה בחר בבני ישראל "אשר בחר בנו מכל העמים" שיש אהבה של הקב"ה רק כלפי עם ישראל ושנאה כלפי שונאינו, הייתי סובר שעכשיו בבחירת הכהנים מתוך עם ישראל, שהקב"ה אוהב את הכהנים ושונאי את שאר עם ישראל? לכן כתוב שעבודת הכהנים חייבת להיות בבגדי כהונה שנתרמו על ידי העם ואם לא כן, עבודתם פסולה כמו שכתוב ברש"י (שם שם, ה' ד"ה והם יקחו) "אותם חכמי לב שיעשו את הבגדים יקבלו מן המנדבים.... לעשות בהן את הבגדים." וכן כל כהן שלא אוהב את עם ישראל עבודתו פסולה כמו שכתוב בזוהר הקדוש (חלק ג דף קמז:) "כל כהן דהוא לא רחים לעמא או עמא לא רחמין ליה לא יפרוס ידוי לברכא לעמא דכתיב טוב עין הוא יבורך אל תקרי יבורך אלא יברך."

וממשיך הקדושת לוי שלכן אפילו שמצאנו כל הזמן חשיבות העניין של זכות אבות, בחושן הכהן גדול לבש שתים עשרה אבנים עם שמות השבטים דווקא (אפילו שגם שמות האבות היו שם אבל עליהם לא כתוב במפורש בתורה) וזו מאותה סיבה כפי שהסברנו לעיל שגם הכהן גדול, היהודי הכי קדוש והכי מורם מעם, חייב להבין שכל מעשיו הם עבור העם ולטובתם.

ואולי בזה ניתן ניתן להבין למה נכתב שמות השבטים על החושן שהיה כנגד הלב? כי כמו שתפילין של יד הם כנגד הלב "לשעבד תאוות ומחשבות לבנו לעבודתו יתברך שמו" ויש סיכוי גדול שעקב גאוות הכהן שהוא המורם מהעם, יבוא וידרוש סיפוק לכל תאוותיו, דווקא שם כתוב שמות כל בני ישראל כדי שיבין שכל מעלתו נובעת מזה שעליו לאהוב את העם ולדאוג לטובת העם. כל מה שיש לו הוא מקבל מהעם, בין אם זה כבוד, בין אם זה פרנסה או כל דבר אחר, והכל צריך להיות מנוצל לטובת העם, ובוודאי שאין לו לדרוש ש"מגיע" לו משהו עקב מעמדו הרם.

ועי' באזניים לתורה שדווקא הכהן שנמצא במעמד מורם העם, עליו להכפיל את האמצעים כדי להימנע מתאוות וניסיונות. מצאנו שכל יהודי מספיק לו תפילין של יד ותפילין של ראש, לעומת זאת על הכהן גדול ללבוש גם את החשן כנגד תפילין של יד ואת הציץ כנגד תפילין של ראש.

ערב שבת שלום,
מרדכי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה