יום שישי, 28 בפברואר 2014

מוחים, עוצרים, מפגינים ומתכנסים, והכל לשם מה? פקודי - שקלים, תשע"ד

"אלה פקודי המשכן משכן העדת אשר פקד על פי משה עבדת הלוים ביד איתמר בן אהרן הכהן." (שמות ל"ח, כ"א) ומבאר רש"י: "עדות לישראל, שוויתר להם הקב"ה על מעשה העגל, שהרי השרה שכינתו ביניהם" וכן במדרש תנחומה. והמפרשים שואלים, מה עניין העדות הנדרשת כאן? עדות באה כדי לברר ספק (שפ"א ועוד) והאם יש ספק שהקב"ה מחל לעם ישראל? ויש להבהיר כי לכארה עצם קיומם של עם ישראל - מאות רבבות של יהודים יחד במדבר שהקב"ה לא השמידם הוא הוא העדות הגדולה ביותר שהקב"ה וויתר להם?

ויש לומר שבבחינת חטא העגל לעומקו מגלים שהיה פה כישלון בהסתכלות הנכונה של עם ישראל על הצורך במנהיגות. הבני ישראל ראו לאורך כל התקופה הנפלאה של יציאת מצרים איך כל הניסים ונפלאות נעשים על ידי משה ואיך שבהנהגתו הם מתקרבים יותר ויותר להקב"ה עד שמשה רבינו עלה לשמים לקבל את התורה ועל ידו ישראל יקבלה. אבל משה נעלם, משה בושש לבוא ובני ישראל חיפשו מנהיג אחר כי לא בטחו ביכולות של עצמם להמשיך לעבוד את הקב"ה ומהספק הזה יצא העגל "אלה אלוהיך ישראל".

המשכן הסיר את הספק הזה. הקמת המשכן התאפשרה רק על ידי שכל עם ישראל היה שותף לזה. שגם מעשי הכהנים והלויים גלמו בתוכם את כל עם ישראל, וברגע שכהן התחיל לפעול לצורך עצמו, נפסלה לו העבודה. המשכן הוא עדות שכל אחד ואחד בבני ישראל יכול להגיע לדרגות הכי גבוהות בעבודת ה' ואין בהנהגה או בכישלון של ההנהגה דבר שיכול למנוע זאת.

כמובן, אין זה בא להמעיט חס ושלום בצורך של הנהגה אלא להסיר מהאדם את ה"תירוץ" באי הצלחתו בדברים חיצוניים לו.

השבוע כשאנו קוראים על השקלים שבו כל עם ישראל מתאחד יחד בשיוויון מוחלט למען המטרה הנעלה של בניית משכן, יבואו בעזרת ה' מאה רבבות יחד במעמד קידוש ה' אדיר. אבל כאמור, אין הכינוס של עם ישראל יחד עדות כשלעצמו, אלא ההכרזה שכל אחד ויחיד הוא חלק מעם ישראל ויש לו את דרכו לעבוד הקב"ה היא היא העדות.

אז אני בא לעצרת, ומבקש מכל ירא שמים גם כן להשתתף. ובהשתתפות שלי אני בא למחות ועל מה? על אמהות שבוכות שילדיהם לא מתקבלים לחיידרים ולסמינרים, על אבות שנוטלים חובות לחתן בנותיהם כי ראשי ישיבות דורשים דירות לחתנים, על עסקנים שאינם מצליחים ואינם נותנים דין וחשבון לאף אחד על כשלונותיהם ועל ניסיון להכריח כל אחד להתאים את עצמו לתבנית אחת ואם לא שיכרז עליו ככישלון ויידחק מן המחנה. ועל הכל, על שאיך שהוא הצלחנו לקומם ולהרחיק מעלינו 19 מנדטים בעם ישראל שאינם מבינים את החשיבות של עולם התורה.

שבת שלום ושבת של אחדות וחיזוק לכל עם ישראל!!
שלכם,
מרדכי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה