יום שישי, 25 בינואר 2013

א פינטלה ייד (הנקודה היהודית) - החוש השישי


בפרשת בשלח בזמן שהתורה מספרת על הכנות והתארגנות של פרעה ומצרים לרדוף אחרי בני ישראל, באמצע ולכארה בלי כל קשר כתוב, (שמות, י"ד, ח') "ובני ישראל יצאים ביד רמה" ומייד התורה ממשיכה עם רדיפת פרעה והשגתו של עם ישראל. ועי' ברמב"ן ובספורנו שהרגישו בזה אבל עדיין לא ברור למה הפסוק לא היה יותר מתאים במקום אחר?

ידוע שיש לכל יהודי נקודה בתוך נשמתו שלא משנה כמה הוא יורד מטה מטה, תמיד נשארת אותה נקודה דלוקה בהמתנה לחמצן שיבוא וידליק אותה מחדש, ועי' בדברים המאלפים ב"רץ כצבי חדשי השנה ב' בהרחבת העניין ונביא רק בקיצור מדבריו (שער ה', עמ' ק"ל):

ולכן, בכל אדם מישראל, אפילו חטא וירד לדיוטא תחתונה, טמונה הנקודה הפנימית, ובידו לבררה ולגלותה, כדבריו המאלפים של המכתב מאליהו (ח׳׳ג עמ׳ 179) בביאור דברי הגמרא (חגיגה ט"ו, א) שאחר [אלישע בן אברה] מיאן לחזור בתשובה מאחר ושמע בת קול האומרת ״שובו בנים שובבים חוץ מאחר״, וז״ל: ״ואמר הבעל שם טוב שזו היתה בת קול של טומאה לפי מדרגת לבו, וחשב אחר שהוא כבר אבוד ואין לו תקנה. אבל באמת, גם לו היתה אפשרות של תקנה על ידי תשובה, כי בכל בן ישראל נשארת נקודה פנימית אחרונה, שעליה אין הרע שולט, כפי הבטחת הקב״ה לא מאסתים ולא געלתים לכלותם (מגילה יא, א) ממנה יכול לצמוח שורש התשובה, אשר אם יפתח אותו, יכול לתקן ממש את הכל" ע"ש בהרחבה.

ותמיד אמרתי שאותה נקודה יהודית לא רק יכולה להציל את היהודי אלא היא גם מחייבת אותו שידוע דברי הגמ' חותמתו של הקב"ה אמת, ושאותה נקודה שהיא חלק מהקב"ה מעל נושאת בתוכה את תכונת האמת, המצפן של כל יהודי יהודי שתמיד יודע היכן נמצאת האמת והיכן לא, ובמושגים של זמנינו, זו הקופסה השחורה שתבוא איתו לעתיד לבוא ותעיד עליו על כל מה שעשה, אמר וחשב בעולם הזה אם הוא באמת חשב שהיה מותר או היה מצווה או רק הורה לעצמו היתר, שכך אמרו לו, או כך הוא ראה אצל אחרים ועוד כהנה וכהנה תירוצים, כשהוא השתיק אותה נקודה בפנים הצועקת לו שזה לא נכון ושמעשיו אינם כשרים.

ומלמדינו החתם סופר כאן, שיש תכונה נוספת ליהודי, וייתכן שתכונה זו טמונה באותה נקודה יהודית כאמור, לדעת מתי הוא נמצא בסכנה וכלשונו, "והדבר ידוע שכן שלבו של אדם אומר לו לאדם מה יהיה בקרוב, והכא לא היה כן". ולכן דווקא באמצע כל הכנות של פרעה ומצרים כתוב הפסוק "ובני ישראל יצאים ביד רמה" כדי להגיד שהם לא חשו פחד כלל וע"ש בהרחבה איך שזה מסביר כל השתלשלות העניינים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה