יום שלישי, 22 בינואר 2013

האם כבר הצבעת? בשלח, תשע"ג

ערב טוב לכל המנויים!

עברנו שלוש פרשיות שבהן נאמר לפרעה לשלוח את בני ישראל ממצרים וכל פעם מסרב מחדש. לבסוף הקב"ה הוציאם ממצרים. אז למה פרשת השבוע - "ה"פרשה של יציאת מצרים, נותנת קרדיט לפרעה, "ויהי בשלח פרעה את העם" ולא כפי שהיה, "ויהי כשה' הוציא את העם"?

ואלוי אפשר לומר שבוודאי ובוודאי עיקר היציאה ממצרים היה על ידי הקב"ה, אבל מאחר ופרעה קם באמצע הלילה - גם מתוך כורח וכו', ודירבן את בני ישראל במשהו לצאת, וכמו שכתוב, "ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם מן הארץ" מגיע לו את השכר שכל יציאת מצרים נקראת על שמו וכפי שהתורה מעידה עליו "ויהי בשלח פרעה את העם".

כל אחד יושב לו בביתו וחושב איזה תועלת יש שאני אצביע מתוך מיליונים של קולות בבחירות, אבל תדעו לכם שכל אחד ואחד יכול להשפיע ולא יקופח השכר של אף אחד, ואדרבה, התוצאה הסופית נקראת על שמו. נותרו עדיין שלוש שעות, וזה לא מאוחר.

קבלתי טלפון אישי מהרב מנחם שטיין שליט"א ובקשה להפיץ ברבים כמה חשוב שכל אחד ילך ויצביע, ובהודעה זו, הנני משתדל לקיים את בקשתו.

שנזכה לראות קידוש שם שמים ברבים!

שלכם,
מרדכי אדלר


לאחר פירסום הדברים זכיתי לראות שה"לב אליהו" שואל ועונה אותה תשובה, וב"ה שכוונתי לדבריו.

וראוי להביא כאן מדבריו שבזכות שפרעה שלח את ישראל, אסור לתעב מצרי, ומותר להתחתן כבר בדור שלישי והדבר הוא פלא?

גם לגבי סוטה ששתתה ממי המארים, וכשמתברר שלא חטאה, זוכה לכל מיני ברכות ושבחים וחוזרת לבעלה. וגם על זה יש לשאול אותה שאלה, הלא מדובר באישה שהסתובבה עם גבר מספיק כדי לעורר חשדות בעלה, ולא סתם הסתובבה איתו אלא התנהגה בצורה שהביא את בעלה להזהיר אותה מלהתייחד עם אותו גבר. ועדיין היא לא שעתה לאזהרה והתייחדה עמו מספיק זמן כדי לחטוא, כשאין ספק שיש לה קשר אינטימי איתו!!

ומה קורה כשמתברר שבפועל היא לא חטאה. למה לא? איך? לא יודעים את התשובות, אבל על זה מגיע לה פרס? על הרבה פחות מזה לא היו מקבלים את ילדיה לחיידר, והתורה מציינת אותה לשבח, ובעלה מקבל אותה חזרה.

ועל זה עונה הלב אליהו שהוא בוודאי היה יותר פרומער ויותר קנאי מהכי פרוממער והכי קנאי שיש לנו היום, שכן. מגיע לה פרס, מגיע לה שכר, וכן לגבי פרעה. כי כל תפקידינו בעולם הזה הוא לכבוש את היצר, ועל זה מגיע כל השכר שבעולם.

והוא מביא את הגמרא (בבלי, ב"מ ל"ב:) "ת"ש אוהב לפרוק ושונא לטעון, מצוה בשונא כדי לכוף את יצרו" כשאדם נתקל בבחירה אם לפרוק את הבהמה של חברו או לטעון את הבהמה של אויבו, אפילו שיש כאו צד של איסור דאורייתא של צער בעלי חיים והיה ראוי לפרוק את הבהמה, מכל מקום עדיף לסייע לשונאו כיון שבזה הוא מתגבר על יצרו.

והדברים ברורים מאליהם. הניסיון של אנשים לגור קודם עם אלו הכי דומים להם, ללמוד איתם ולשלוח את הילדים לבתי ספר רק עם אלו שעונים לסטנדרטים שנקבעו על ידי הם עצמם, לא רק שמזכיר התנהגות החסידה, שהתורה אומרת שהיא טריפה כי עושה חסדים רק עם חברותיה, אלא שיש ענין דווקא לעשות עם האויבים, השונאים, כי בכך כובשים את היצר הרע.

וזה מזכיר לי דברי הרב שטיינמן שליט"א כשאלו חשבו שהם יודעים איך להחליט מי מתאים לחיידר ומי לא מתאים, שהמקור לכל היא "גאוה, גאוה, גאוה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה