יום שישי, 19 בדצמבר 2014

בעל תשובה כנגד צדיק ומי צדיק? - מקץ,תשע"ה

בפרשת השבוע כתוב "אתה תהיה על ביתי ועל פיך ישק כל עמי, רק הכסא אגדל ממך" (בראשית מ"א, מ'). ובמסורה יש שתי פעמים בתנ"ך את המילה "ישק", כאן ו"שפתים ישק משיב דברים נכחים" (משלי כ"ד, כ"ו). וכותב בעל ה"בני שלשים" שכיהן כאדמו"ר בקוסון שע"פ הזוהר פרעה מסמל תשובה (אולי ההסבר הוא שפרעה היה כל כולו רעה ועדיין ניתן לו הזדמנות לחזור בתשובה לפי בחירתו) וכנגדו יש יוסף שהיה צדיק מעיקרא.

וידועה הגמרא ש"גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד" (יומא פ"ו.) וזה הפירוש שפרעה אומר ליוסף הצדיק "ועל פיו ישק כל עמי" ומתרגם אונקלס "ועל מימריך יתזן כל עמי" שצדיקים מזינים כל העולם וכל הפרנסה בעולם היא בזכותם. אבל "רק את הכסא הכבוד אגדל ממך" ש"מקום שבעלי תשובה עומדין, צדיקים גמורים אינם עומדין" (ברכות ל"ד:) והתשובה מגיעה עד כסא הכבוד ע"ש בהמשך דבריו ודפח"ח ושפתים ישק.

ואולי ניתן לומר ששם במשלי בפסוקים הקודמים (כ"ד-כ"ה) מדובר על חנופה לרשעים "אמר לרשע צדיק אתה" שהדבר הכי שנוא להקב"ה הוא שרשעים מתחזים לצדיקים, מגלגלים עיניהם לשמים ומבקשים שכר כפנחס. ואיזה צדיקים יזכו להזין את העולם? רק אלו המוכנים להסיר את מסכה מהפנים של אלו המתחזים לצדיקים ומשיבים דברים נכחים.

שבת שלום וחנוכה שמח,
מרדכי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה