יום שישי, 29 באוגוסט 2014

לרוץ ולעמוד בעבודת ה' -העיקר לא לשבת - שופטים, תשע"ד

בדרך כלל, לכל תואר יש היפוכו (באנגלית - antonym). לתאר דבר פירושו לעמוד על קנקניו, להבינו ולהגדירו. ככל שאני יכול לדייק יותר בתיאור, כך אני יכול לדעת מה הוא לא. שחור = לבן, גבוה = נמוך, רטוב = יבש וכו'. אז מה היפוכו של "חרדי"? "חילוני"? חילוני הוא מי שלא שומר מצוות והיפוכו של שומר מצוות אבל לא של חרדי? מפרשת השבוע נוכל ללמד מה היפוכו של חרדי.

"כי בו בחר יהוה אלהיך מכל שבטיך לעמד לשרת בשם יהוה הוא ובניו כל הימים" (דברים י"ח, ה,)., ודרשת חז"ל ידועה (זבחים כג ב) שאמרו אין שירות אלא מעומד, ולמדו מכאן שיושב פסול לעבודה.

והערבי נחל שואל שהמילה "לעמד" מיותרת? והוא מתרץ שהמילה "לעמוד" הינו על כמו מי שמעמיד את עצמו אצל המעביד שאז הוא מכין את עצמו ומסכם את תנאי עבודתו לכל השנה, וזו הכנה לשירות של כל השנה, אבל אין זה העבודה או שירות עצמה. וכן בלשונינו "לעמוד על המקח" לסכם, לברר, להגדיר את העיסקה אבל אין זה העיסקה עצמה.

והוא ממשיך שבשונה בעבודה אצל בני אדם שההכנה היא רק בהתחלה, ואולי יש להוסיף, אז עיקר ההתלהבות, הכח והרצון לעבוד, לעומת העבודה עצמה שכבר חסרה ההתלהבות, בעבודת השי"ת אינו כך, אלא כל ימי חיי האדם אינו אלא הכנה על שירות, כי אין שום אדם מתחיל לשרת כלל את פני ה', וכך עבודת ה' צריך להיות כל הזמן באותה התלהבות כמו בהתחלה.

ולכן היפוכו של "חרדי" זה "שאננות", מי שהוא שאנן וכבר אינו מתלהב מעבודת ה', מלימוד התורה, שאינו מרגיש את הצורך להתקדמות תמידית, חסר לו ב"חרדיות. כי חרדי תמיד עובד את ה' בעמידה, ועבודה בישיבה פסולה!

שנזכה תמיד "לעמוד" לעבוד את ה', שהעבודה תמיד תהיה כשרה ושתהיה שבת שלום ומבורך לכל הקוראים!

מרדכי אדלר 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה