יום חמישי, 6 בספטמבר 2012

על תקנות השוק


השבוע נוכחנו לראות מתפרסמת בעיתונות "תקנות השוק", שלקראת המיכרזים העתידיים בעיר חריש" ובלשון התקנה:
"אמנם מן הניסיון למדנו, שהאופן שבניית העיר תהווה הצלה, היא אך ורק על ידי שכל הציבור יתאגד יחד, ולא ילחלקו לקבוצות קטנות, וכח הרבים המאוחדין נותן אפשרויות רבות של הוזלה, וידוע גודל הס"ד שיש כאשר כל החרדים לדבר ה' יהיו מאוגדים וזכות הרבים מסייעתם.".
ולכן התבשרנו ש"מונה ועד" של אנשים צדיקים יראי שמיים וכו':
"אשר כבר ידם רב להם במסירות לכלל ולפרט, ויודעים היטב בטיב מו"מ בפרט בתחום הדיור"
וקצת התפלאתי, כיון שלכארה על דרך הטבע, ולפחות לפי הגישות המקובלות של כלכלנים מובילים (אדם סמיט לדוגמא), "השאיפה האישית של כל יחיד להגדיל ריווחיו, תוביל ממילא להגדלת רווחת הכלל", ובמילים  אחרות, הצרכן מרוויח מהתחרות. כאן, על פניו, תהיה תחרות בין הקבלנים הזוכים במיכרזים, וככל שיחששו מאובדן לקוחות, יהיה עליהם להיטיב עם הלקוחות כדי לזכות בהם. וככל שיש תחרות בין העמותות, תהיה יותר ביקורת ויותר שקיפות. האם יש מי שהפסיד מהכנסת סלקום ואורנג' לשוק? מהכנסת הוט? ברק, נטויז'ון ועוד?
אבל תורה היא, וללמוד אני צריך, אז פניתי לסימן הראשון בהלכות שבת רמ"ב בסעיף הראשון וז"ל, "אם מוכרי הדגים מייקרין השער נכון לתקן שלא יקנו דגים איזה שבתות עד שיעמוד השער על מקומו . והנה בבאר היטב הביא דלא יעשו תקנה רק אם הוסיפו המקח יתר על שליש מכמו שהיה מקדם , אבל באליה רבה ובפרי מגדים כתבו דאף פחות משליש יוקר יש לעשות תקנה משום עניים". אז רואים מכאן כמה תנאים לתקנה:
א.      שיש כאן קרטל – מוכרי הדגים התאגדו יחד (ועי' במפרשים שמביאים לשון "והערלים", דהיינו שכל הגוים התאגדו נגד היהודים שאינם יכולים לקנות בשר בזול).
ב.      "שער" – שיש מחיר שוק מקובל.
ג.       "שלא יקנו" – התקנה חלה על כולם, וכן המשמעות מהמשך הסעיף שהגזירה היא גל על עשירים כדי שלא יקופחו העניים.
ולעניינינו! האם יש כאן קרטל? עוד לא היה מיכרז אחד. עוד לא קבעו מחירים. האם יש "שער" מקובל? עוד אין עיר, אין יישוב, אין בתים. אז אם משווים לירושלים, חריש תיחשב לזיל הזול, ואם לערד, באמת יש כאן ייקור. אבל לגזור תקנה כדי לקבוע שער, אני אשמח אם יאירו את עיניי למקור לסמכות זו. והאם התקנה חלה על כולם? בגור תקנו תקנות על עלויות של חתונות ומחירי ספודיקים שחלו על כולם, וכאן יש גזירה על כל המסכנים ותפרנים שאין להם כסף לקנות דירות בירושלים, בני ברק, אשדוד ואפילו לא קרית ספר, רק עליהם חל הגזירה.
אשמח לשמוע בצורהעניינית מה דעתכם בנושא. מה חסר לי כאן בתמונה כדי שאוכל להבין את התקנה על בוריה.
ואולי עקב ניסיוני בקרית ספר אני מדי סקפטי. גדולי ישראל מינו ועד של צדיקים, נתנו את ברכתם לדרך, מאות נרשמו ונתנו דמי קדימה לעמותה, ואיכשהו, אותו ועד פתח חברת קרית ספר ונהיו עשירים מופלגים, ומהמובילים בתחום הנדל"ן בארץ היום (אלו שעדיין בינינו).

תגובה 1:

  1. התבקשתי לפרסם מכתב תגובה זו כלשונו -


    שלום מרדכי
    כמי שמעורה ומעורב במקצת בענייני העיר "חריש" ברצוני להגיב על מכתבך בעניין "תקנת השוק " בחריש.
    ראשית, יש לשמוח שמודעה "תמימה " בעיתונות החרדית שהינך קורא נאמן שלה גורמת להשקיע מאמץ מיוחד בליבון סוגיא הלכתית מרתקת, אין דבר חשוב יותר בפרט בפתח הימים הנוראים הבעל"ט מלהתחזק בלימוד התורה הקדושה.
    דעות אישיות עדיין אינם סיבה לפסול ולתת טעם לפגם בכל מה שרבנים מעורבים בנושא כלשהו.
    ה"יד הנעלמה" "כוחות השוק" "ביקוש" "היצע" "תחרות" "שוק משוכלל" "שוק שאינו משוכלל" "קרטל" ורגולוציה" אינם מילים גסות, ומאידך גם אינם מילים קדושות הנותנות פתרון לכל בעיה. תחרות היא דבר בריא נכון ונבון בתנאי שוק מסוימים. אולם, בהינתן תנאי שוק אחרים הם רק פוגעים בהשגת המטרה.
    וכוונתי, בשוק של ביקושים ללא היצע, ובשוק שחסמי הכניסה אליו גבוהים לא תתכן תחרות בריאה והורדת מחירים ללא התערבות ורגולציה.
    באחיסמך ששומת השמאי הממשלתי היתה לקרקע ליחידת דיור כ – 144,000 ₪ נרשמו במכרז ביקושים לקרקע ללא פיתוח ובניה ליח"ד בסך כ-450,000 ₪ דבר שגרם לעליית מחירים מטורפת לדירה, ולא ניתן להגיע למחיר דירה שיתן פתרון אמיתי למצוקה הקיימת במגזר הדתי\חרדי במחירים אלו.
    "חריש" היא לא שכונה קטנה בעיר מעורבת- היא אמורה להיות העיר החרדית השלישית בגודלה במגזר החרדי (כבר בשיווק שבוצע היא גדולה יותר מאלעד ביתר וקריית ספר) ואם בתחילת דרכה היא תשווק במחירים גבוהים ובמרווחי רווח גבוהים לקבלנים היא לא תיתן פתרון למצוקה הקיימת בדיור במחיר שפוי למגזר החרדי.
    ולכן, התארגנו מספר רבנים שמטרתם העיקרית היא הספקת דירה במחיר סביר במכתב שמטרתו הבלעדית - הינה להרתיע מקבלנים ויזמים כלשהן מלהפקיע את מחירי הקרקע (ולהרוויח הרבה על חשבון המצוקה הקיימת). המכתב נוסח כפי שנוסח בהתחשב במגבלות החוק למניעת קרטל, ואולי הכותרת שניתנה למכתב היא לא בדיוק תואמת את הגדרת ההלכה כפי שהתבררה על ידך. אולם, הכוונה במכתב תואמת גם תואמת את כוונת ההלכה המציבה את תועלת הציבור בראש סדר העדיפות .
    בברכת שנה טובה
    דוד בלויגרונד

    השבמחק