יום שישי, 13 ביוני 2014

יושר אישי, יושר ציבורי - שלח, תשע"ד

האברבנאל כדרכו בקודש שואל רשימה של שאלות על ההשוואה בין פרשת השגגה המוזכרת בפרשתינו (במדבר ט"ו, כ"ב-ל"א) לפרשת שגגה בספר ויקרא (פרק ד'). ואנו נתמקד בשאלה אחת וכדלהלן:
שם בפרשת ויקרא מוזכרים כל מדרגות החוטאים, "אם הכהן המשיח יחטא", "ואם כל עדת ישראל ישגו", "ואם יהיה נשיא החוטא" או "אם יהיה נפש אחת מעם הארץ", אבל כאן רק מוזכרים שתי מדרגות בלבד והם 1. העדה ו-2. נפש אחת מישראל. (במאמר מוסגר ראוי לשים לב שגם כאן וגם שם רש"י מפרש "עדת ישראל" כסנהדרין ולא ככל עם ישראל).
האברבנאל מתרץ בפרשת ויקרא מדובר בכל חטא בודד ולהיכשל באחת מהעבירות בתורה יכול לקרות לכל יהודי ויהודי ובכל מדרגה. אבל כאן בפרשת במדבר מדובר (מבוסס על הרמב"ן) בכשלון בחטא של כפירה בשגגה בכל תורת משה. ולכן מסביר האברבנאל שלא הוזכרו כהן המשיח ולא נשיא לפי "שחלילה להם שיאמרו אין תורה מן השמים", כשלא ברור למה הם לא יכולים להיכשל ובשונה מכל יהודי אחר (ובוודאי צריך עיון לפי רש"י דלעיל).
ואולי אפשר לומר שכל מעמדם של הנשיא ומשיח נובע מתורת משה הקובעת המעמד של נשיא וכהן משיח. איך ייתכן שמישהו יכפור בתורה ועדיין יראה את עצמו כנשיא או כהן? וייתכן שהאברבנאל מרמז שמישהו שמכהן כנשיא או כהן משיח בוודאי שיש לו את היושר הפנימי הנדרש כדי לא לחיות בשקר עם עצמו.
ומעניין לעניין באותו עניין:
מציע לכולם לקרוא את הרצאת מר שולץ, מנ"כל סטארבקס http://www.aish.com/ci/be/48880957.html כשקבל תואר במוסר עסקי מאוניברסיטת קולמביה. אבל יש המשך לאותו סיפור עם הרה"ג ר' נתן צבי פינקל זצ"ל.
לאחר כמה שנים, מר שולץ חזר לר' נתן צבי זצ"ל ונתן לו שיק פתוח ואמר לו שיכול למלאות כל סכום ולאיזה מטרה שרוצה. ר' נתן צבי (וכדאי לזכור שלישיבת מיר יש תקציב חודשי של כמה מאות אלפי דולרים) מילא סכום של $1,400 ואמר לו, "תעבור את הכביש לסופר סתם הגר ממול, תקנה לעצמך זוג תפילין ותתחייב שתלבש תפילין כל יום.
זה הכח של נשיא בעם ישראל!! של כהן המשיח. תדאגו לטובת כל יהודי ויהודי, בגשמיות וברוחניות, והקב"ה כבר ידאג לשאר. כשיש ראייה כזאת, אין ספק שלא יגיעו למצב של כפירה בתורת ישראל.

ערב שבת שלום ומבורך!
מרדכי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה