יום שישי, 22 בפברואר 2013

עבודה ביחידות ועבודה בציבור, תצוה-זכור, תשע"ג


ערב שבת שלום לכל המנויים!

בפרשתינו, רבינו בחיי מדגיש שני הבדלים עיקריים בין אבני השהם לאבני החשן. אבני השהם נשאו שמות השבטים בסדר שהם נולדו, כשאבני החשן נכתבו כסדר הרגיל (וצ"ע מאיפה בא הסדר הזה)? הבדל שני שבאבני השהם, שמות השבטים נכתבו בחריטה לתוך האבן תוך כדי איבוד משלמות האבן, לעומת אבני החשן שלגביהן נכתב "במלואתם" ונזקקו לשמיר כדי להגביה את השמות מעל האבן מבלי לפגוע בשלמות האבן? סתם ולא הסביר למה יש את ההבדלים הללו ביניהם?

קודם כל, מומלץ לכל אחד ואחד לעבור על הרבינו בחיי בפרשה בהרחבה את ההבדלים בין כל אבן ואבן, ומה הכוחות הטמונים בהן, ומה קשור כל אבן לשבט, ע"ש.

אבל אולי אפשר לומר שמה שהאורים ותומים, שמהם הכהן גדול הדריך את העם, וכלשון רבינו בחיי, "שהיו שמות קדושים...... והשמות האלה שני חלקים.........והם נקראים "אורים" בהיותם מאירים לעיני הכהן......היה לב הכהן "תמים" בידיעות האותיות....והם הנקראים "תומים"....והענין היה מדרגה ממדרגות רוח הקדש למעלה מבת קול ולמטה מן הנבואה", שהונחו בחשן גרמו להבדל. האחדות בעם בבואו לעבוד את ה', להשיג הישיגים ולהעלות דרגות גורמת לביטול הפגמים שייתכן שנמצא בכל אחד ושאין סדר או עדיפות בין קבוצה זו או אחרת, ולכן נדרש  שלמות האבן וכן הסדר הוא ראנדומאלי. כשנמצאים יחד כקהל לעבוד את ה', אין לאף אחד למעט בעוצמתו או ערכו לפני ה'. לעומת זו, באבני השהם, כאן אין התפתחות כציבור אלא העבודה האישית של כל אחד וכל שבט. כאן, על כל אחד להכיר את מקומו בתוך העם ולדעת מיעוןט ערכו מה שמתבטא בחוסר השלמות של האבן, וכמו בפסוק "לב נשבר לב נשבר ונדכה אלהים לא תבזה" (תהילים נ"א, י"ט)

שתהיה שבת שלום ופורים שמח לכל עם ישראל,

מרדכי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה