יום חמישי, 10 באוקטובר 2013

לא כל הנוצץ זהב.... לך לך, תשע"ד

"ויאמר ה' אל אברהם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" (בראשית י"ב, א'). "וילך אברם.... וילך אתו לוט" (שם, שם, ד'). "ויצאו ללכת ארצה כנען" (שם, שם, ה'). ולכארה קשה שהקב"ה אמר לאברהם לשון  "לך" ובהמשך כתוב "וילך" ורק בפסוק ה' משנה התורה הלשון ל"ויצאו", כשכבר היה אפשר לכתוב בהתחלה בציווי "צא מארצך"?

שאלה כעין זן שואל הצדקת הצדיק ועי' בתשובתו על פי הזוהר שיש הליכה כדי להשיג מדרגות. אבל יש דרגא המגולה לאדם ויש דרגא מוסתרת. "וילך" מסמל את ההשגה בדרגא הגלויה, "ויצאו" מסמל את ההשגה בדרגא הסמויה. ומה שאברהם ביקש להתפלל על ישמעל, ויצחק ביקש לברך את עשיו, היה משום שאז הם לא השיגו את הדרגה הנסתרת ע"ש עבור הבנה ברורה יותר.

אבל סברתי לומר בקווים דומים למה שר' צדוק זצ"ל כותב שיש לפעמים עניין בהליכה גם ללא מטרה מוגדרת אלא ההליכה גופא, וכפי שאמר בילבו, "גם המסע הארוך ביותר מתחיל בצעד אחד קטן" אבל עדיין חסרה כאן היציאה. אדרבא, מהליכה ללא מטרה קיים סיכון גדול שנאמץ ונצרף אנשים נוספים שאמנם הולכים באותו כיוון שלנו, אבל עם מטרות שונות לגמרי בתכלית. וכפי שאנו רואים בפסוק ד' שגם אברם הלך וגם לוט הלך.

רק בפסוק ה' כשכתוב "ארצה כנען" - שיש מטרה ברורה ומוגדרת, שהתבררה כעת לאן הולכים, ורק כשההליכה היא בהנהגתו של אברם וכפי שכתוב, "ויקח אברם את שרי אשתו ואת לוט בן אחיו",  אז אפשר לכתוב לשון "ויצאו", ולא שנגרר אחרי אלמנטים שליליים ואחרי רוחות זרות.

תמיד קמות קבוצות של אנשים, חדשים לבקרים, ומציעות לציבור, "תבואו איתנו כי אנחנו לא כמו הוותיקים, אלו שאינם מתחדשים עם הזמן, אלו שאינם מטפלים בבעיות קיומיות ושהם זרים לכם". אבל לאחר שמגרדים קצת מהנוצץ, פתאום מתגלה אותה חלודה ושוב כדברי בילבו, "לא כל הנוצץ זהב". לך, לך, לך ולך יותר אבל לאן? מה המטרה שלכם? מה התכנית עבודה? מה המצע? כלום. מסכימים שיש עניין ללכת אבל לאן? והתורה מגלה לך טיפ קטן - אם אתה רוצה לדעת אם באמת יש התחדשות, אם באמת מתכוונים לטובתך, לבוקר זוהר חדש, תביט מי אלו שהם מצטרפים כשותפים למסע. אם תראה שיש אחד כמו לוט, מקבל את כל הכבוד כשווה בשווה, שמים אותו בראש ללא כל עשייה מאחוריו, אז תדע שאין להם כל מטרה וחזון אלא להוציא אותך מהבוץ ולהכניסך לבוץ אחר.

מציע מכל הלב לכל אחד שמתלבט עבור מי לחהצביע בבחירות הקרובות, שיקרא "חוות החיות" מאת ג'ורג' אורוול. זרקו את הוותיקים ומה קבלו?

רק כשיש מטרה, יש חזון ברור ובהיר, שאנשים חדשים ונקיים מכל רבב, אז יש סיכוי להגיע לארץ כנען, ארץ המובטחת.

ערב שבת שלום,
מרדכי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה