יום רביעי, 18 בספטמבר 2013

בעיטות ומפלגות - סוכות, תשע"ד

הקב"ה מצווה אותנו בתורה, "תשבו כעין תדורו", שעל עם ישראל להיכנס לסוכה לשבעה ימים לאחר שהיטהר ביום הכיפורים. ויש לומר שגם אם יהודי מצטער ואינו יכול לשהות בסוכה, עדיין שהייתו מחוץ לסוכה הוי כאילו קיים מצות סוכה, כמו שמשמע מהגמרא במס' סוכה דף כ"ו. ולכן מצוות סוכה אפילו נקראת "מצוה קלה" (מס' ע"ז ג.) שיהודי יכול לא לקיימו ואפילו כן כאילו קיימו. 
וא"כ שואל הדברי חיים זצ"ל מה הטענה על הגויים שהגמ' (שם) אומרת שהגויים לא קבלו שכר על מצוות סוכה כשהם יצאו ממנה כי היה להם חם, ואם הקב"ה לא בא בטרוניה על הבריות (שם) למה שהם לא יקבלו שכר בדיוק כמו יהודי שמצטער בסוכה ועדיין מקבל שכר?
אלא שפשוט שיהודי רוצה להיות בסוכה ולכן גם כשהוא אינו יכול להיות בסוכה מסיבות אובייקטיביות ואפילו סובייקטיביות, עדיין הקב"ה מחשיב לו את רצונו כאילו קיימה בפועל. לעומת זאת, הגוים כשנהייה להם קצת חם, לא רק שהם עוזבים את הסוכה אלא "בועטים ויוצאים". מי שבועט, מנתק את עצמו לגמרי אינו זכאי להיחשב כאילו עשה את המצווה.
ולעניינינו, אתמול הוגשו רשימות אין ספור להתמודד בבחירות הקרובות. לא מעט רשימות קמו כאות מחאה על עוול שנעשה או נחזה שנעשה לציבור זה או אחר. בכל מקרה יש לדון לגופו אם יש צדק או אין בטענותיהם, אבל בכל מקרה, חשוב לדעת שגם כשעוזבים את המסגרת, מסיבה מוצדקת ככל שתהיה, אל תיתן את הבעיטה בדרך החוצה.

ושנזכה לקיים "ויעשו כולם אגודה אחת". 

בברכת חג שמח,
מרדכי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה