יום שלישי, 5 במרץ 2013

איך אומרים common sense בעברית? כי תשא, תשע"ג

בפרשת העגל אנו מוצאים לשונות של יחיד ורבים משמשים בעירבוביא ואף באותו פסוק. "וירא העם.... ויקהל העם ויאמרו וכו'" (שמות ל"ב, א') ואחר כך "ויתפרקו כל העם" (שם שם, ג'). אפילו הלשון של עם שבדרך כלל משמש ביחיד, כאן משמש לפועל ברבים?

תהייה נוספת היא איך ייתכן שמאהרן הכהן, שבזכותו היו ענני הכבוד יצא תקלה כמו העגל?

עי' במלבי"ם (וכן זכורני יסוד זה הרשר"ש) שלשון של "עם" מתייחס להמונים, לפשוטים שבעם, וכן התקהלות מתייחסת לחוסר סדר ומטרה, לעומת עדה ומייעד שהכוונה שהזקנים עומדים בראש הציבור. וא"כ ניתן לומר שכל פעם שמדובר בלשון רבים, הכוונה היא לערב רב שהיו בתוך הבני ישראל, וכשכתוב עם, הכוונה היא לאלו שנגררו אחר הערב רב והשתתפו בהם בעבירה. אבל (וזה כבר לא מרומז בדברי המלבים) לאחר שאהרן הכהן, הגדול והמנהיג אמר לבני ישראל להביא את הזהב באזני נשיכם וכו', כל עם ישראל, אפילו אלו שבכלל לא היו חלק מן העגל, לא לפני ולא אחרי, רצו ופרקו את הזהב, ולכן כתוב לשון רבים גם אצל עם, "ויתפרקו כל העם" כי כולם התנהגו בתכונה של עם.

ועם זה אפשר להסביר למה כל עם ישראל נענש בחטא העגל אפילו שרק נהרגו שלושת אלפים בחרב. כי אלו שנהרגו בחרב, עבדו את העגל והיו חייבים מיתה ממש, אבל השאר, על מה שהם השתתפו במעשה בודד זה, מבלי לחשוב באופן עצמאי, בלי הפעלת common sense, מתוך התלהטות ואקסטזה ציבורית, ולא משנה מי נתן את ההוראה, גם הם נתפסו בחטא ונענשו בהתאם.

ואם מישהו יקרא דברים הללו, ויגיד שהגזמתי, אז דעו לכם שהמלבים (פסוק ח') כותב שכל עם ישראל נתפס בחטא העגל וז"ל, "והערב רב ומקצת ההמון השתחוו לו........ (אבל) אחר שישראל לא מחו בידם הקולר תלוי בצוואר כולם".

אינני מעוניין להאריך אבל כדאי להשוות בין תשובת אהרן למשה, "אל יחר אף אדני אתה ידעת את העם כי ברע הוא" (שם שם, כ"ב) ותשובת שאול לשמואל, "חטאתי כי עברתי את פי ה' ואת דבריך כי יראתי את העם ואשמע בקולם" (שמואל א' ט"ו, כ"ד) וכאילו הם מתרצים שלחץ העם עליהם גרם לפגם כביכול בהוראה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה